Makuukammarin Waldorf

Varoitus! Tämä salaatti saattaa laittaa viltteihin vipinää ;)


Teen waldorfin salaattia varsiselleristä melko usein. Meillä pidetään sen erikoisesta ja raikkaasta mausta. Sopii hyvin sellaisenaa alkusalaatiksi tai muiden ruokien lisukkseeksi.

Waldorfista tekee waldorfin 2 raaka-ainetta: Selleri ja pähkinät.
Sellerin terveyshyötyjä on pitkä lista. Se alentaa tulehduksia ja verenpainetta. Selleri auttaa alentamaan kolesterolia sekä parantamaan verenkiertoa. Se on äärimmäisen hyvä diureettina, eli nesteen-poistajana. Lisäksi selleri sisältää paljon arginiinia eli se on luontainen viagra.

Pähkinöinä olen yleensä käyttänyt pekaanipähkinöitä ym. mitä nyt on kaapissa sattunut olemaan.
Kaikki pähkinät ovat erinomaisia terveysvaikutuksiltaan, mutta eräissä asioissa parapähkinät olivat ylitse muiden.
Parapähkinä sisältää paljon seleeniä jopa 2500 kertaa enemmän kuin muut pähkinät. Seleenin puutos on Suomessa hyvin yleistä köyhän maaperän vuoksi. Viljoja välttelevillä seleenin puutos taitaa olla enemmänkin sääntö kuin poikkeus. 2-3 parapähkinää päivässä pitää seleeniarvot kunnossa. Parapähkinä nostaa testosteronitasoja. Sisältää hyviä rasvoja jotka auttavat painonhallinassa.
Sisältää E-vitamiinia joka on kuulemma hedelmällisyyden, kauneuden ja nuoruuden vitamiini.
Eikä siinä vielä kaikki. Parapähkinäkin sisältää myös argiinia kuten lehtisellerikin ja kun siihen lisätään vielä tuo testo niin homma alkaakin varmaan suurimalle osalle olemaan selvä.

Ristin tämän salaatin Makuukammarin Waldorffiksi

Ps. Parapähkinöitä ei kannata syödä liikaa. Optimaalinen määrä taitaa olla noin 6kpl vrk.



Makuukammarin Waldorf 2:lle

2 vartta lehtiselleriä
4 rkl pilkottua ananasta
12 parapähkinää
2 rkl majoneesia
2 rkl turkkilaista jogurttia
suolaa ja pippuria
( Voit halutessasi lisätä myös puolikkaan hapahkoa omenaa kuutioina. Se sopii salaatin makuihin vallan mainiosti, mutta saattaa tehdä salaatin tummemmaksi )



Pilko parapähkinät, lehtiselleri ja ananas pieniksi paloiksi.
Rouhi päälle hieman suolaa ja pippuria.
Lisää majoneesi ja jogurtti. Sekoita hyvin.

PRINT RECIPE

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© Tinskun keittiössä ja Tyynen kaaMaira Gall